söndag 20 oktober 2013

Toe - up och kitcheners stitch

Kitcheners Stitch istället för häl.
Mitt allra första försök till en egen toffel med toe-up tekniken och kitcheners stitch istället för stickad häl. När man väl har fått snits på stygnen så blir det ju hur snyggt som helst. Inga skarvar alls. Nu är det bara att spinna vidare på tekniker och ideér. :-)


Jag har använt Doris garn från Vartofta, 100 % ull och stickor 3 mm. (5 m och 6 varv över 2 x 2 cm). Kanten är virkad av en "slatt" Karisma från Drops med virknål 4 mm. Tofflorna väger ca 60 g inklusive virkade kanten. 


Jag använder teknikerna Judy's Magic Cast On och Magic Loop. Mönstret är för stl 38 men längden är ju lätt att ändra.
Lägg upp 20 maskor (10 m / sida).

Tån: Öka varannat varv, innanför 1:a och sista maskan, tills du har 24 m / sida = totalt 48 m.

Sticka tills arbetet mäter 8 cm eller så långt upp du vill att toffeln ska gå på foten.

På ovansidan av foten stickas nu 10 m, 2 tills, 2 tills i bakre maskbågarna, 10 m. Fortsätt sticka under foten som vanligt och vidare fram till intagningarna i mitten - vänd! Nu stickas arbetet fram och tillbaka från mitt fram.

Min fot mäter ca 24 cm så jag stickar tills arbetet mäter nästan 22 cm (utan att sträcka arb). Jag vill att den ska sitta kvar på foten och inte sladdra iväg. 
Sticka 21 m, 2 tills i bakre maskbågarna, 2 tills, 21 m. Detta för att få till en liten avrundning vid hälen.

Sy ihop hälen med Kitcheners Stitch.

Kanten är frivirkad men på ett ungefär gjorde jag så här:
Jag började mitt fram med en fm, sen görs 3 långa maskor med omslag emellan varje och utan att dra igenom. När alla tre maskor är gjorda dras sista omslaget igenom alla maskor = man får en slags "kråkfot". Jag gjorde 2 fm emellan varje "kråkfot". Ta av garnet.
Sen virkade jag dit en slejf tvärs över foten genom att fästa garnet där jag tyckte jag ville ha den, gjorde 8 lm, fäste kedjan på andra sidan och virkade två varv med fm fram och tillbaka, noga med att fästa i sidorna vid vändningen. 


Virkad kant och "slejf".

Känns fint på fötterna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar