onsdag 8 januari 2014

Owlie sockor

Hakade på ett event i en av facebookgrupperna och stickar nu Owlie sockor i miniraggi och 2,5 mm (Magic Loop). Roligt mönster... tills man kommer till hälen! Brottas ALLTID med hälen på top-down sockor. Fattar inte att det ska vara så svårt att få till snygga kanter, där det INTE blir "sladdermaskor" och fult... nästa omgång blir toe-up, det säger jag bara.

Virknål 0,5 mm och pärlor på 3 mm. 

Det är första gången jag använder pärlor i samband med stickning och det är ju enkelt! Jag trär inte på pärlorna på garnet utan sticker virknålen genom pärlan och drar igenom garnet så hela maskan går igenom pärlan. Funkar jätte bra, det finns ingen risk att pärlan kryper bakom någon maska på det sättet. Lite pilligt de första gångerna, speciellt att få med sig allt garn genom pärlan men pärlan sitter där den sitter sen. Fastlåst i maskan. :-) Vill du se hur man gör? Kolla här!

Uppläggningen och första omgången
med pärlor. Ser helt ok ut även om
man knappt ser varken ugglor eller
pärlor på det här fotot.


Efter ett antal upprepningar av hälkappan så tycker jag att den ser tillräckligt bra ut att fortsätta. Jag väljer att inte ha några pärlor på häl och fot. Jag antar att pärlorna är så små att de ändå inte skulle kännas i skorna men vill inte riskera och behöva repa upp. Så haka på vettja! Länken till mönstret hittar du längst upp, det är gratis och laddas ner enkelt från Ravelry. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar