torsdag 16 januari 2014

Uhura - klar!


Det gick mycket snabbare att sticka Uhura sjalen än jag trodde från början. I och för sig har jag haft mycket sticktid :-) Vet inte varför jag varit så mesig och dragit på att starta den. Har jag inte bättre självförtroende än så!? Nå, nu är den klar i allafall!
Starten var en utmaning. Första diagrammet fattade jag ingenting, däremot kunde jag sticka efter texten - rad för rad. Det står i mönstret att diagrammet är förskjutet med 6 varv jämfört med texten, men jag fick det inte att stämma ändå. Borde det inte vara ojämnt antal varv? 

Maskade av med Jeny´s surpringly stretchy bind off - vilket gör avmaskningskanten rejält stretchig. Rekommenderas! Sista varvet låg på (endast) 448 m och det måste anses vara rätt lite maskor i sjal sticknings branschen :-)
"Nykläckt" - alldeles skrumpen mäter den bara 34 cm från
nacken till spets och 54 cm tvärsöver.

Blockning pågår!
Det blev att dra ut den rejält så det fina mönstret kom fram.
Färdigt mått: 44 cm från nacken till spets och hela 87 cm
tvärsöver.



Det gick åt 60 g av tunt 2-trådigt ullgarn Anette Design med stickor 3 mm. (100% ull från höglandsfår i Peru, ca 100 g härva = 600 m)

La till pärlor i sista diagrammet, dvs kanten, och valde "osynliga" pärlor i genomskinligt glas med en "hint" av pistage grönt. Ville bara ha liten touch av bling-bling. De syns knappt men blänker till fint när man rör sig. Hur man stickar in pärlor kan du se ex av här!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar