fredag 28 februari 2014

Steg-för-steg: Uppläggning med två trådar - 2 maskor samtidigt

Här är ett annat alternativ till uppläggning med två färger/garner.
Se även dessa:
Uppläggning med två färger - en maska i taget

Två trådar - 2 maskor samtidigt - med kort ände:
I mitt exempel nedan använder jag bara EN sticka, eftersom jag upplever att maskorna blir glesa/lösa när man använder två stickor och sedan drar ut den ena, men det är min uppfattning. Du kanske tycker annorlunda :-)

När du använder den här tekniken får du maskorna i varannan färg PLUS att du kan välja om du vill ha kanten enhetlig i en och samma färg, beroende på hur du drar åt öglan/garnerna på stickan. På sista bilden (6) syns en svart enhetlig kant längst ner och en grå kant ovanför den. De här byter du lätt plats på när du drar åt själva öglan på bild 5.

      Bild 1
      Ta två trådar/garner, gör en ögla med båda
      färgerna tillsammans och trä på en sticka.


      Bild 2
      Jag tar tag i garnerna så här, mellan pek- och långfinger...

      Bild 3
      ...vrider trådarna inåt mot stickan...

      Bild 4
      ...och trär på öglan som bildas, bakifrån...

      Bild 5
      ...släpper och drar åt.
      Bild 6
      Gör man på det här sättet så får man öglorna/maskorna
      i den färgordning man vill ha plus att man kan justera vilken
      tråd som ska ligga nederst längs kanten.

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar