lördag 31 maj 2014

Färga garn med karamellfärg i micro

Nu ska här färgas garn! 

Checklista:
  • Har ni fåglar som flyger lös inne, se till att låsa in dem så inga missöden uppstår.
  • Garn: 100 % ull 
  • Garnvinda eller stolsrygg för att göra nystan till härvor. Om man nu inte redan har härvor klara förstås :-) 
  • Karamell färg
  • Disk/ plasthandskar (för att slippa gå med missfärgade händer) 
  • Micro
  • Plastbalja eller tillgång till diskho
  • Glasburkar eller skålar som passar i micron
  • (Måla garn: Målarduk, disksvampar) 



Jag hittade ett nystan "Doris" från Vartofta, 100 % ull, i skåpet och tänker att det blir ett perfekt första-gången-jag-färgar-garn. Nybörjare som jag är så vågar jag inte testa med fin garnet. 

Först ska det nystas om till en härva. Har ni ingen garnhärva funkar det utmärkt att nysta om över en stolsrygg eller liknande. Ber man om ett par extra armar kan gnissel uppstå långt innan arbetet är klart för att armarna börjar värka. Härvan kan dessutom få en annorlunda önskvärd form, så stolsrygg är att rekommendera.



 Innan jag tar loss den knyter jag härvan med restbitar på fyra olika ställen, så den håller formen under hanteringen. Inbillar mig att det minskar risken för trassel men det återstår att se. :-)



Laddar upp för nästa steg: ättika, karamellfärg och så garn. 




Garnet åker i en plastbalja med ljummet vatten och två korkar ättika. Minst 30 min behöver den ligga för att fibrerna ska bli ordentligt genomblöta. Ju längre tid den ligger desto större chans att det är riktigt genomblött, så det kan gott ligga över natten om man planerar i förväg (vilket inte jag gjort som synes).


Jag kom på att jag vill "måla" mitt garn istället för att dränka det så det blev till att leta fram en gammal "målarduk" och en disksvamp mitt i allt. Disksvampen delade jag i tre delar, en för varje färg. Japp! Sån är jag :-)

Jag hittade även ett par gamla medicinskedar som passade utmärkt till att blanda ut vatten, ättika och färg i olika burkar. Skedarna kom även till användning till att pyttsa ut färgen på garnet med innan jag "dopplade" med disktussarna för att få färgen att gå in i fibrerna och inte bara rinna iväg. 


Därav den randiga effekten på garnet.


 Nästa steg blev att lyfta över allt i glasskålen och fylla på med lite vatten+ättika...


...och så in i micron. Jag körde på full effekt i 2 minuter, tog ut skålen och lät den vila i två minuter. Upprepa den här proceduren 3-4 gånger, tills vattnet blir klart.


Nu måste härvan sköljas i samma temperatur som den har när den sköljs. Hänger ni med? Har den vilat länge efter sista omgången i micron och är sval, ja då sköljer ni den i svalt vatten. Är den fortfarande varm/het så ska den sköljas i lika varmt vatten. Det är för att det inte ska tova sig.

Skölj tills den inte blöder längre, dvs tills vattnet är helt klart.
I sista omgången ska den sköljas tillsammans med ättika igen. Jag la ner hela härvan i skålen igen och lät den dra en stund med ättiksvattnet.



Sista ledet: Ta upp härvan och krama ur vattnet, vrid inte! Detta skapar friktion och fibrerna tovar ihop sig, nåt man kanske inte vill nu när allt är klart. Häng upp på tork och beundra ditt verk. Nu återstår väntan på att den ska torka... suck...

Det jag lärt mig idag är att färgerna bleknar under processen så vill man ha starkare färger, använd mer koncentrerad färg. Det gröna tog sig inte så bra, istället är den delen blå-lila-gul-grön (?). Det ska bli spännande att se slut resultatet när den är torr och jag kan nysta upp den ordentligt.

Det här är inte sista gången jag färgar garn. :-)

Uppdaterad 2014-06-01 Här hittar ni slutresultatet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar