tisdag 1 december 2015

Sy grytunderlägg fyllda med ris - steg för steg


Så här syr jag mina grytunderlägg, fyllda med ris och tex nejlikor.
Färdigt mått ca 19x19 vm

Du behöver:

  • Kraftigt bomullstyg 42 x 21 cm
  • 3,5 - 4 dl ris (jag använder parboiled)
  • Tratt eller hemmagjord av papp (tex toarulle)
  • Nejlikor, kanelstång, lavendel eller någon annan krydda/ört som du föredrar. 
  • namnlapp - valfritt



Klipp ut tyget 42 x 21 cm
Valfritt: Zicksacka runt hela tygstycket.
Jag väljer att inte göra det på denna eftersom jag ska
använda denna själv. (kalla mig lat) 
Vik tyget på mitten, rät mot rät...

... och sy sido sömmarna. Jag
stannar 2-3 cm från överkanten. 
Klipp hörnen...

...vänd och peta ut hörnen.
(Jag använder en ätpinne)

Pressa och nåla.

Sy en sticksöm några mm från kanten, runt sidorna
och botten (den vikta sidan). Lämna överskanten
som den är.

På min maskin kan jag ställa in förstärkt söm
- så att den syr tre stygn bredvid varandra.

Har du ingen sån söm, rekommenderar
jag att du syr 2-3 ggr i samma spår,
fram och tillbaka, när du nu ska sy kanalerna.


Vik fodralet på mitten med sidosömmarna mot varandra
och sätt nålar eller rita längs den sidan som är mitten.

Vik upp...

...och sy en söm längs mitten. Stanna 2-3 cm från
överkanten precis som du gjorde när du sydde sidosömmen.
Nu har du två kanaler.

Vik sidokanten mot mittsömmen, sätt nålar/rita utmed
vikta kanten...

...och sy en söm.
Gör likadant på andra sidan mittsömmen för att
göra flera kanaler. Min har nu 4 kanaler men du kan
göra hur många kanaler du vill.

Självklart kan du ta fram måttband och mäta så kanalerna
blir ungefär lika breda. Jag tycker det går lättare att
göra så här :-)

Om du har en tratt är det bara att hoppa vidare.
Jag har ingen tratt men gjorde en av pappen i en toarulle genom
att rita enligt bilden...

...klippa ut kilen...

...och tejpa ihop kanterna.

Voila! En papp-tratt :-.D


Börja på ena kanten och fyll en kanal i taget. Jag häller i ris med en medicinkopp och klämmer i botten på kanalen emellanåt så att riset fylls ända ner i botten tills jag fyllt 2/3 delar av kanalen. Det tycker jag är lagom. Du kanske vill ha mer eller mindre ris i dina kanaler?

Jag använder vanligt parboiled ris + nejlikor eller krossad kanelstång. Det luktar fantastiskt, speciellt när man ställer en varm kastrull/gryta på underlägget. För mig räcker det med 2-3 nejlikon i varje kanal men det är ju en smaksak. Kanelstången krossar jag i stora bitar. Kanske funkar det med krossade kardemumma kärnor, lavendel eller andra örter/kryddor? Experimentera gärna och tipsa om du hittar fler dofter som funkar.

 Jag provade först att hälla utan "tratten" men det hamnade ris överallt utom i kanalen så för mig funkar detta bättre.


När jag fyllt första kanalen till 2/3 så pressar jag ihop kanalen
 och sätter en nål där riset slutar. Detta för att hålla riset
 i schack medan jag fyller på de andra kanalerna. Det mini-
merar även risken att riset kommer i vägen när man ska nåla
och sy sista kanten. Det är inte roligt att sy över nåt vilset riskorn!

När alla kanaler är fylla och har varsin "stopp-nål" så
är det dags att fixa till överkanten. Vik in kanterna och
nåla tätt. Jag har även satt dit en av mina namnlappar.
Har du ingen kan du sätta dit en bit bomullsband
eller annan form av hank om du vill kunna
hänga upp underlägget. Valfritt så klart.

Sy även sista sömmen med förstärkt söm så finns det ingen
risk att sömmen börjar läcka. Kom ihåg att även sy
runt hörnen om du gjorde som jag och slutade 2-3
cm från kanten. Det blir en liten lucka på nån cm
annars, där riskornen kan smita ut.


Färdigt!

Hoppas det var klart som korvspa´:-D

Sälj, ge bort eller gör en hel hög till dig själv. Frossa i grytunderlägg, vettja!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar