fredag 18 juli 2014

Virkad bit ring/ skallra - gratis mönster

Mönstret är GRATIS men vill du hellre köpa ett mönster och få den som PDF-fil så att du kan skriva ut den själv - maila chippzan9@gmail.com eller kontakta mig via kontaktformuläret här på bloggen.





Idén till den här kom till när jag var hem till min syster en dag och hälsade på hennes lille 3 månaders son. Han har blivit så stor att han börjat upptäcka att han kan dutta till figurerna som hänger ovanför babygymmet så de pinglar och svänger :-) Han behöver nåt litet greppvänligt, pill- och bit säker samt hållbar för tvätt, tänkte jag och spann vidare på idén.

Liknande finns på marknaden, ofta gjorda i plast (tror jag) i olika former och färger. Varför inte göra en egen variant i rent bomull?

Material jag använt:

  • restgarn (t ex Soft Cotton från Järbo, Paris från Drops)
  • virknål 3,5 mm
  • 2 bitar rep, ca 15 cm/st och ungefär 5 mm i diameter i ytterkant. Jag köpte 15 m rep på TGR för 20 kr. 
  • ca 30 cm livsmedelssäker slang, 10 mm i diameter i ytterkant. Finns tex på ESSKA.se
  • bjällra, pärlor, vete eller ris för att stoppa i slangen om du vill ha lite ljud i bitringen :-) 
  • tejp, superlim och ev "skarvrör".
OBS! Lägger du något inne i slangen innebär detta självklart att slangen måste slutas ordentligt! Det finns en slags "skarvrör" att stoppa i öppningen på slangen och trycka in i nästa öppning. Skarvrör i kombination med superlim och tejp runt skarven samt att man virkar själva överdraget tätt och fint så är den garanterat babysäker.

Man kan självklart använda vadd istället för både rep och slang  :-)

Gör så här:
OBS! Alla varv vänds med 1 lm. Detta skrivs inte ut.

Liten ring (gör 2 st)
Start: 30 lm, 1 fm i 2:a maskan från nålen, fm till slutet på lm-kedjan. Vänd. [29 fm]

Virka 5 varv med fm totalt. Prova om du får ihop långsidorna
runt repet, annars kanske du behöver ett varv till.
Lämna en lång ände, minst 3 gånger längden, för att sy ihop
långsidorna med. 

Sy ihop kortsidorna till en platt ring.
Ta nu en av den små bitarna rep, tejpa ändarna så de inte 
repas upp.
Tejpa ihop till en ring. 
Fick det här bra tipset från en medlem i Online Virkcafé som jag ska göra nästa gång. Tack Viktoria!
"Ett tips är ju att smälta ihop ändarna på repet ist för att tejpa. Håll ändarna i en låga och tryck ihop dem när de börjat smälta"   
Trä rep ringen runt den virkade delen. Ett tips är att se till att
skarven på repet och skarven på den virkade delen ligger
på varsin sida om arbetet. Mest för hållbarheten och att ringen
inte blir knölig över skarvarna.
Vik upp, nyp ihop och sy ihop längs långsidan på den 
virkade delen. 
Två ringar klara!
Stor ring

Start: 60 lm, 1 fm i 2:a maskan från nålen, fm till slutet på lm-kedjan. Vänd. [59 fm] Virka totalt 9 varv med fm. 

Jag har valt att göra min randig så här: 4 varv vit, 1 varv blå, 1 varv vit, 1 varv röd och 2 varv vit.


När du tar av garnet på grundfärgen (i mitt fall vit), se till att
änden är minst 3 gånger längden för att kunna sy ihop lång-
sidorna med.
Trä på de små ringarna på den
långa biten...
... vik ihop...
... och sy ihop kortändarna.
Trä i slangen i ringarna, stoppa i ris/vete
eller nåt annat i slangen om du vill, vik ihop
så ändarna på slangen möts.
"Plugga", limma, tejpa ihop skarven ordentligt. 
Med skarvarna på varsin sida, vik upp och
sy ihop längs långsidorna. 
Klar! 
Beroende på hur du vrider arbetet runt ringen när
den är klar så kan du få ränderna på ena sidan och
enfärgad på andra. 



1 kommentar: