lördag 2 augusti 2014

Mysterie stickningen "troll sockan" - del 1 :-)

Igår startade mysterie stickningen av Anita Grahn!

Länken  http://www.ravelry.com/patterns/library/the-trolls-cauldron leder till mönstersidan på Ravelry, det är gratis, så haka på vettja! 

Det är totalt 4 ledtrådar och det är så spännande att man spricker när det visar sig att man får lära sig sticka sockor ur en helt annan vinkel - från hälen!

Jag stickar mitt "mysterie" i Fame Trend och stickor 2,5 mm. Det var det garnet som fanns tillgängligt hemma, så det får duga. Det är dock lite lite tjockare än det Anita rekommenderar så jag antar att det kommer bli för stora sockor för mig men det gör inget. Det finns alltid någon man kan ge bort sockor till :-)

Visst var det lite pillrigt att lägga upp och sticka från hälen. Det tog flera försök men när jag började med Magic loop, för att hålla koll på första varven, gick det mycket lättare. Sen gick jag över till strumpstickor eftersom det var lättare att hålla koll i mönstret då. Vet man inte vad som kommer gäller det att hålla stenkoll på läget :-) 

Hälen är klar... ser lite skum ut
om jag får säga det själv... 

När maskorna blev så många att det kändes som att de skulle fara ur stickorna så gick jag tillbaka till Magic Loop igen. Ville inte riskera att maskorna skulle trilla iväg. Inge kul att plocka maskor när jag inte vet hur det ska se ut. Sista varvet bytte jag till strumpstickor igen för att ha rundstickan ledig till nästa fot. Visst ser den skrattretande ut - mitt lilla mysterie! :-D

Nu är det bara att göra nästa fot och vänta på nästa ledtråd. Spännande! 

Hahahaha! Nu är fotvalvet klart och det ser ju så
mystiskt ut så man storknar av skratt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar