torsdag 13 november 2014

Skrynkliga fusksockor / benvärmare




Nu är det poppis att sticka "skrynkel" på sockor/benvärmare/vantar mm där man i förväg gör "åsar" eller "vågor" som gör att det fjädrar tillbaka till skrynklat tillstånd.

"Sylta åsarna" har jag provat tidigare och gjort på tex halvvantar men så har "skrynkel effekten" poppat upp på olika FB sidor så jag ville naturligtvis göra en test för att jämföra "sylta" med "skrynkel". 

Enklast var att lägga upp och sticka benvärmare/ fusksockor och jag är förvånad över skillnaden. Det verkar som att "skrynkel" håller formen bättre än "sylta" men å andra sidan är sylta mjukare till formen. Så, det är väl som med allt annat, valet beror på vad man vill göra :-) 

Så, hur gör man då?
Mitt testexemplar är stickade i Hemtex sockgarn och stickor 2,5 mm.

Lägg upp 66 maskor eller antal maskor som är delbart med 6.

Resår: *1 rm, 1 am* stickas i 5 varv.

Skrynkel:
3 varv: *3 am, 3 rm* upprepa *-* varvet ut.
3 varv: sticka enbart am.
3 varv: *3 rm, 3 am* upprepa *-* varvet ut.
3 varv: sticka enbart rm.

Det här upprepas tills du har den längd du vill ha. Jag gjorde 9 omgångar med skrynkel.

Resår *1 rm, 1 am* stickas i 10 varv.

Avsluta med elastisk avmaskning:
1) 2 rm
2) sticka in vänster sticka i dessa 2 m, som om du skulle föra tillbaka dem på vänster sticka, sticka dessa 2 tillsammans i bakre maskbågarna. Du har nu 1 m på höger sticka.
3) 1 rm.

Upprepa 2-3 tills alla maskorna är avmaskade. 

Hela benvärmaren mäter 22 cm i skrynklat tillstånd och ca 20 cm i omkrets. 

KLART!



2 kommentarer:

  1. Så mycket fint o kul du gör, jag gör också men vet inte hur jag ska visa mina alster på fb. Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick en lektion av någon bloggare ! Med vänlig hälsning Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-)
      Jag kopierar webadressen på inlägget och klistrar in det i inlägg på tex Facebook. Det funkar utmärkt.

      Radera