söndag 14 augusti 2016

Virkad duk - GRATIS mönster


Inspiration hittad från en gammal köpt duk.

Garn: restgarner i orange, rosa, lila, marint, grönt samt turkost från Drops (cotton light, paris)
Virknål: 4 mm (jag virkar löst så en 5 mm nål kanske passar dig bättre)

m - maska
fm - fastmaskor
lm - luftmaskor
sm - smygmaskor
hst - halvstolpe
st - stolpe/stolpar
dst - dubbelstolpe/dubbelstolpar
lmb - luftmaskbåge, dvs kedjan av lm från tidigare varv
2i1 - gör 2 likadana maskor i samma maska.
[text innanför klamrar skall upprepas] x 5 - upprepa det som står inom [ ] antalet gånger som står efter.
*-* betyder upprepa allt från första * till sista *

Varje varv avslutas med sm om inget annat sägs i mönstret.
1:a fm på varvet = 1 lm, 1 fm i allra första maskan
1:a st på varvet = 3 lm

Gör så här:

ORANGE
1)  magisk ring, 18 st i ringen (= 18 st)
2)  3 lm (=1 st), 1 st i samma m, [2 st i 1 m] x 17 (=36 st)
Ta av garnet.

ROSA, fäst nya garnet vart du vill på föregående var
3) *3 fm, 7 lm, 1 sm i 1:a fm (dvs du är tillbaka på 1:a fm igen) och formar en ring, virka 9 hst runt ringen* Tips! Jag virkar första hst direkt runt ringen, dvs när jag gjort sm gör jag ett omslag och virkar hst direkt runt ringen. När sista hst är gjord börjar jag om med de 3 fm. (=12 ringar)
Ta av garnet.

LILA, fäst nya garnet i 5:e hst mitt uppe på ringen
4)  *1 fm, 6 lm, hoppa till nästa ring*. Upprepa *-* hela varvet runt. (=12 lmb)
5)  3 lm (=1 st), *7 st om lmb, 1 st i fm från föregående varv*. Upprepa *-* varvet ut (=96 st)
Ta av garnet.

MARIN, fäst nya garnet i sista maskan
6)  [6 st, 2i1, 7 st, 2i1] x 5, avsluta varvet med 6 st.
7)  [7 st, 2i1, 8 st, 2i1] x 5, avsluta varvet med 7 st.
Ta av garnet.

GRÖNT, fäst nya garnet i sista maskan
8)  [8 st, 2i1, 9 st, 2i1] x 5, avsluta varvet med 8 st.
9)  [9 st, 2i1, 10 st, 2i1] x 5, avsluta varvet med 9 st.
Ta av garnet.

TURKOST, fäst nya garnet i sista maskan.
10) *3 st, 3 lm, 1 st i 3:e lm från nålen (= en liggande st), hoppa över 2 m*, upprepa *-* varvet ut.


11) gör sm till lmb, dvs den liggande st från föregående varv *1 fm i lmb, 2 lm, hoppa till nästa lmb, [1 dst, 3 lm, 1 fm runt översta delen på dst] x 4, 2 lm, hoppa till nästa lmb* Upprepa *-* varvet ut.


Ta av garnet och fäst alla trådar.

Lycka till!

Hashtagga gärna alster gjorda av mina mönster #chippzan eller #madebychippzan :) eller visa upp dina pågående/färdiga alster gjorda av mina mönster på min FB sida: https://www.facebook.com/MadebyChippzan4U/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar